109 évvel ezelőtt április 14-én késő este jéghegynek ütközött, és kevesebb mint három óra alatt süllyedt el a Titanic. Az angliai Southampton kikötőben vette fel szerencsétlenül járt utasait, de oda "szülőhelyéről" az Észak-írországi Belfastból érkezett. A kapitánnyal együtt hullámsírba veszett Thomas Andrews a hajó tervezője, sőt még a hét fős zenekar is.
Belfastról még ma is sokaknak a terroristák és robbantások jutnak eszébe. Holott az utóbbi évtizedben egyre több turista fedezte fel magának, sőt itt működik az Egyesült Királyság egyik legnagyobb filmstúdiója is, ahol olyan
sikertermékek születtek, mint a Trónok Harca sorozat (a forgatást 2014-ben még II. Erzsébet királynő is meglátogatta). Neve pedig nem más mint Titanic Stúdió, mely a város egyik leghíresebb terméke, a csaknem 110 éve épített tragikus sorsú hajó után kapta a nevét.
Minket négy éve vetett el a jó sorsunk Észak Írországba, amelynek fővárosában járva azonnal szembeötlött a Titanic kultusz. Amellett hogy minden valamirevaló ír kocsmában lehetett Titanicburgert kapni, nem csak filmstúdiót, de egész kerületet is neveztek el a hajóról.
Természetesen mi sem hagyhattuk ki, hogy ellátogassunk a hajó elsüllyedésének 100 évfordulója alkalmából, 2012-ben megnyitott Titanic múzeumba. Ha esetleg titeket is érdekel a páratlan kiállítás, akkor még várjatok néhány hónapot a jegyvásárlással, mert a múzeum tavaly óta - a járványhelyzet miatt - zárva van.
A mai óceánjáró luxushajók elődjét két évig építették, és már a "születése" során is emberáldozatokat követelt: mintegy 15 ezer munkás dolgozott a monstrumon, és az építkezés során több mint 200 sérüléssel járó balesetet jegyeztek fel. Ebből 8 sajnos halálos kimenetelű volt. Igaz, ez szinte törvényszerű, ha figyelembe vesszük, hogy munkavédelem szinte nem is létezett: a munkások például még megfelelő védőfelszerelést, sisakot vagy kesztyűt sem kaptak.
A belfasti Titanic múzeumban kegyeleti okokból egyetlen olyan tárgyat sem állítottak ki, amit a hullámsírból hoztak felszínre - ugyanakkor számos exkluzív videófelvételt vetítenek, amit a víz alatt lévő roncsról készítettek. Ezen túlmenően is számos érdekességet megtudhatunk a Titanicról, az építéséről és első - egyben utolsó - útjáról. Az eredeti tervek alapján újra legyártott és berendezett kabinok pontos másai azoknak a kabinoknak, amelyben a New Yorkban tartó utasokat elszállásolták. Szembetűnőek a társadalami különbségek, amelyek a mentőcsónakok szűkössége miatt az életet vagy a halált jelenthették az út végén...
Amikor éppen 109 évvel ezelőtt azon a bizonyos április 14-i éjszakán 23 óra 40 perckor a hajó jégheggyel ütközött, a kabin kényelmi berendezésén kívül sokkal többet nyomott a latban, ki milyen osztályra váltott jegyet. Az első osztályon utazó nők 97 százaléka helyet kapott a mentőcsónakokban (a három százalékban volt az a néhány feleség, aki a férje nélkül nem volt hajlandó elhagyni a süllyedő hajót). Az első osztályon utazó férfiak mindössze 33 százaléka élte túl, vagyis a módosabb férfiak jó része nem magát, hanem inkább a nőket, gyerekeket mentette. A katasztrófát a fedélzeten lévők mintegy harmada, 711 ember élte túl. Odaveszett a hajó főmérnöke, kapitánya, az elsőtiszt, több politikus és multimilliomos is. Hősi halált haltak a Titanic zenészei is, akik a túlélők elmondása szerint az utolsó percekig játszottak, hogy segítsenek megnyugtatni az utasokat, reménykedtek, hogy időben érkezik a segítség. A hét fős zenekar zenészei - akik egyébként a másod osztályon utaztak - egyike sem élte túl a katasztrófát. Az utolsó pillanatig játszottak egészen addig, mikor is április 15-én hajnali 2 óra 20 perckor, a hajótest kettétört és lesüllyedt az óceán fenekére, több mint 1500 ember halálát okozva.
Kép és szöveg: MandaMom